2013. február 17., vasárnap

Kézzel festett formatorta

 
Nagy kőbe vágtam a fejszémet :), amikor eldöntöttem, hogy a következő formatortám kézzel festett lesz. 
 
Rengeteg gyönyörűséget láttam már, melyek nagyon kiváncsivá tettek. 
Érdekelt az elkészítés menete, miben másabb, mint a 3D-s formázások, könnyebb, nehezebb...??? 
 

Csupa kérdőjel a fejemben :-)

  
A múlt héten végre rászántam magam. Egy szülinapi tortát készítettem a barátnőmnek, akinek a madarakhoz

fűződő szeretetéből kiindulva :))) - már hamar kialakult a torta témája a fejemben:
 
 
Tavasz, indákkal, virágokkal, madárral és lakjával, 3D-s elemekkel és 2D-s kézi festéssel.
    

 Sajnos nem minden kép adja vissza a méreteket de talán itt az ünnepelttel :-) látszik, hogy egy kis pici aranyos 2 emeletes torta született. A legalsó torta átmérője mindössze 2o cm volt.
 



Úgy döntöttem, hogy ez alkalommal az elkészítést lépésről lépésre bemutatom, mivel a torta " kockás rétegelése" is megér pár sort.
 
 
 


És mielőtt még elfelejteném :-))) a kritikusokat már most megelőzném: igen tisztában vagyok vele, hogy az ételfesték nem egészséges, nem is szoktam a sütikben használni, csak a fondant színezéséhez, amit soha senki nem eszik meg a tortákból, én legalább is nem ajánlom.
Ez volt az első, talán utolsó alkalom, hogy ételfesték elfogyasztásra került, és nem valószínű, hogy gyakran előfordul majd. Eddig ezt az egy alkalmat mindenki túlélte :-)

Egy szónak is száz a vége, természetesen mindenkinek lehet véleménye, de ha megjegyzést írtok ne erről a témáról "diskuráljunk", mert a bejegyzés a fondant kézi megfestésével foglalkozik, és nem azzal, hogy mennyi felesleges dolgot használunk a konyhánkban.
  
 

 
A torta elkészítés lépésről - lépésre

A piskóta és töltése már egy nappal hamarabb készült, és egy éjszakát a hűtőben töltött, hogy igazán stabil legyen. Mindenképpen szükség volt rá, mert a karikákra szabdalás bizony eléggé rontott a stabilitásán.
 
I. lépés - vajas piskóta
 
A piskóta, hogy elég kemény legyen a későbbi munkálatokhoz :-) olvasztott vajjal készült.

Hozzávalók egy 2o cm-es tortaformához

3 tojás
3 evőkanál meleg víz
pici só
6o g cukor
5o g keményítő
1oo g finomliszt
25 g olvasztott vaj
1 teáskanál sütőpor
egy jól megmosott fél citrom reszelt héja

A tojást, cukrot, sót, vizet habosra keverjük. A lisztet keményítőt sütőport elkeverjük, és óvatosan, hogy ne törjön a hab, hozzáadjuk. A vajat éppen csak felolvasztjuk , és legutoljára a masszához adjuk.

Ehhez az alsó részhez összesen 3 db piskótát sütöttem.. 2 db-ot ételfestékkel színeztem, melyet a készítéskor, már a tojásos masszához kevertem.

A torta felső pici emelete, nem volt kockás, nem volt színes, ahhoz csak egy 4. piskótát sütüttem, amiből kiszabtam a szükséges méretet.


II. lépés - A meggyhab töltelék
 

Ha kockás tortát szeretnél sajnos nem nagyon tudsz kreativkodni a töltelékkel, nem lehetnek különböző állagú vagy vastagságú krémek. Csak egy fajtával tudsz dolgozni. Én egy étcsoki forgácsos meggyhabot készítettem a következő hozzávalókból:


1 tejföl
25o g-os mascarpone krémsajt
3oo g mirelit meggy
1oo g cukor
1 vaníliás pudingpor
egy jól megmosott fél citrom reszelt héja és leve
1 csomag zselatinpor
2 dl habtejszín
8o g csokiforgács
  

A meggyet 3 evőkanál vízzel, 5o g cukorral és a citrom levével felfőzzük, amikor már bővebb levet enged a pudingporral kompóttá sűrítjük. Hagyjuk kihűlni, majd összeturmixoljuk. A mascarpone sajtot a tejföllel elkeverjük, a citromhéjat 5o g cukrot hozzáadjuk. A zselatint 6o ml vízben beáztatjuk 5 perc után meglangyosítjuk, 3 evőkanál tejfölös masszát adunk hozzá, majd ezt a fellazított zselatint belekeverjük a teljes tejfölös masszába. 
A tejszínt habbá verjük, és óvatosan váltva a csokiforgáccsal összekeverjük a tejfölös masszához.
Utoljára pedig következik a meggyszósz.
      
III. Torta "szabása"

 
Mind a 3 színű piskótát középen 2 tortalapra vágjuk. 
Sablon segítségével különböző átmérőjű, de kb. egyforma széles karikákat vágunk.


 

Következő lépésként a karikákat a képen látható módon új sorrendben egymásba rakjuk.
 
Ha elkészültünk, a számozott sorrend betartásával megtöltjük a rétegeket habbal, és mostmár egymásra rakjuk a színes tortalapokat.

 
 
Ez a fajta csíkozás felvágáskor egy körülbelüli kockás :-) mintázatot eredményez.
 
 
 
 
 
 
 
 
IV. A torta vajkrémes alapozása
 
 
Ha kész a töltés, következik a vajkrémes alapozás. Ha tejszínes krémeket használunk, az feloldhatja a fondant cukormázat. Ezért "le kell szigetelnünk" a torta belsejét lekvárral vagy vajkrémmel vagy ganache-val. Én a vajkrémre esküszöm :-), egyszerű, biztos, de mindenkinek más módszere van.
 
A vajkrém hozzávalói:
 
25o g kókuszzsír
1 cs tejszínízű habpor
120 ml langyos tej
5oo g porcukor

 

A habport a tejet és a kókuszzsírt kézi habverővel elkeverjük, majd lassan adagoljuk hozzá a porcukrot, és legalabb 5 percig jó krémesre keverjük. A kész krémmel vékonyan bevonjuk a tortánkat.
Ha a vajkrém picit megszáradt, következhet a fondantos bevonás és minden egyéb dekoráció.


 
V. A torta bevonása fondanttal
 
Ha nem kész nyújtható fondantot használunk a bevonáshoz, akkor ezt napokkal korábban már készítsük el.
A képre vagy a linkre kattintva egy régebbi bejegyzésből megtudhatod, hogyan készíts FONDANTot OTTHON.

 
 
VI. A torta festése
 
A fondanttal bevont tortát vodkával elkevert ételfestékkel festettem meg. Ez kiváló módszer :-) Az alkohol hamar elillant, így nem oldotta fel a cukormázat.
 
Ami kicsit bosszantott, az az, hogy a magas koncentrációjú ételfesték színe határokat szabott, nem keverhető ki bármilyen szín, de ezen még ügyeskednem kell :-)
 
Nyílván FEHÉR ételfesték lenne még szükséges, de eddig még nem találtam megfelelőt.
 
Az ecset mérete is nagyon fontos, én így első nekifutásra túl vastagot használtam, legközelebb hajszálvékony ecsettel próbálkozom, mert nem szeretem ezeket a túl vastag vonalakat.
 
Fontos kevesebbel elkezdeni a festést, és utána kiegészíteni még elemekkel. Én sajnos elkövettem azt a hibát, hogy az alsó tortától kezdve felfelé dolgoztam, nem terveztem meg a lépéseket előre, így kicsit sűrű lett az indázás.
 
ÖSSZESÉGÉBEN: Már így az első alkalommal is sikerült rengeteg tapasztalatot gyűjtenem.
 
A FESTÉS NEM VOLT ANNYIRA STRESSZES MINT A CSAK 3D-S FORMÁZÁS. PERSZE KÉZÜGYESSÉGET EZ IS IGÉNYEL, ÉS NAGYON NAGYON SOK GYAKORLÁST, DE HA VÁLASZTANOM KELLENE 3D VAGY 2D A 2 D-NÉL MARADNÉK.
 
 
PS: Ha valakinek több tapasztalat van, esetleg tippjei, mert festett meg már gyakran fondantot örülnék, ha megosztaná a tudását velem, velünk is :) 
 
 
ÉN MÁR VÁROM, HOGY KÉSZÍTHESSEM A KÖVETKEZŐT...
 
 
 
 

4 megjegyzés:

Ms. Piggy írta...

Kedves Szanten,

Nagyon fincsi es szep torta volt, de sajnos gyorsan elfogyott ;-)

szanten írta...

Nem baj a következöre csak egy evet kell varni :-)

Henriett Alexander írta...

Szia!
Szeretnék kérdezni... marcipános bevonatú tortára festettél már? Ha igen hogy viselkedik? Érdemes belekezdeni?
Köszi a választ!:)

szanten írta...

Szia Henriett Sándor :-)

sajnos nem tudok tippet adni, még nem dolgoztam marcipánnal. De szerintem jó minőségű ételfestékkel mindent meg lehet festeni.
Ha kipróbálod kiváncsi lennék a tapasztalatodra :)